نقد فیلم تفریق مانی حقیقی + عکس های لو رفته
پس از انتشار شدن فیلمهای “برادران لیلا”، “جنگ جهانی سوم” و “خط فرضی”، اکنون نوبت به فیلم جدید مانی حقیقی با عنوان “تفریق” رسیده است که نسخه قاچاق آن در کانالهای تلگرامی منتشر شده است. این فیلم که با بازیگران معروفی مانند نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی تهیه شده است، در سال ۱۴۰۰ تولید شده و پیش از این در جشنواره ۲۰۲۲ تورنتو حضور داشت.
تازه ترین اثر مانی حقیقی یعنی “تفریق” به دلیل “فعالیتهای سیاسی عملگران” توسط وزارت فرهنگ و ارشاد متوقف شده و در حال حاضر نسخه اصلی آن با کیفیتهای مختلف در کانال های تلگرامی در دسترس قرار گرفته است.
به نظر میرسد که پخش فیلمهایی که در جشنوارههای خارجی شرکت میکنند، مانند فیلمهای سعید روستایی، هومن سیدی و مانی حقیقی باشند و هیچ نهاد و سازمانی بر آنها نظارت نکند!
خلاصه داستان
این فیلم داستان جذاب زن و شوهری به نامهای فرزانه و جلال را به تصویر میکشد. آنها متوجه می شوند که زندگیشان مانند یک زوج جوان و دوستداشتنی به نامهای بیتا و محسن است، اما در واقع هیچ رابطهی خونی بینشان وجود ندارد. تا زمانی که با گذر زمان، شرایط برای هر چهار فرد به چالشهایی پیچیده تبدیل میشود و…
بازیگران و عوامل فیلم تفریق
- کارگردان: مانی حقیقی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، اسماعیل پوررضا، فرهام عزیزی
- تهیه کننده: مجید مطلبی
- فیلمنامه: امیررضا کوهستانی، مانی حقیقی
- فیلمبرداری: مرتضی نجفی
- تدوین: میثم مولایی
- طراح صحنه: محسن نصراللهی
- صدابردار: رشید دانشمند
- صداگذار: امیرحسین قاسمی
- کمپانی: فیلمز بوتیک
- عکاس: محمد بدرلو
- مدت زمان: ۱۰۷ دقیقه
بیشتر بخوانید: بازیگران فیلم کاباره که توقیف شد
نقد و بررسی فیلم تفریق
رابین سیتیزن، منتقد سرشناس امریکایی، در سایت رسمی جشنواره فیلم تورنتو، درباره فیلم جدید مانی حقیقی تفریق، نوشته است:
فیلم جدید مانی حقیقی، تفریق، از یک زیباییشناسی سیاه مایل به خاکستری بهره میبرد و در قالب یک درام روانشناختی سعی میکند داستانش را در زیر باران یک شهر نشان دهد.
تفریق یک اثر تماشاگر پسند است که همراه با یک موسیقی پر تنش و یک دست سینمایی بی ترس، شجاعانه از خاموش کردن چراغ ها پرهیز میکند.
تمام اینها با حضور دو بازیگر مشهور بین المللی ایرانی به تصویر کشیده شده است. ترانه علیدوستی، که پس از فیلم فروشنده در سال ۲۰۱۶ به جشنواره تورنتو بازگشت، و نوید محمدزاده، که در همان جشنواره با فیلم شب داخلی دیوار نیز حضور دارد و به دلیل برگزیدگی فیلم بدون تاریخ بدون امضا، در سال گذشته جوایز زیادی دریافت کردند. به طور خلاصه، گفتن بیشتر در مورد این فیلم معادل از بین بردن یک راز ناممکن است که منتظرتان در تاریکی قرار دارد.
در ادامه نظرات مخاطبان را بررسی خواهیم کرد.
- به طور خلاصه، این فیلم ممکن است برای برخی افراد کسل کننده باشد. با این حال، در این محدوده فیلمهای جنایی و معمایی کمی وجود دارند که با کیفیت عالی و داستانهای جذابی ارائه میدهند. اگرچه نگاه جدیدی به این ژانر ارائه شده است، اما ملاحظه میشود که موضوع افسردگی خانوادههای ایرانی در این فیلم به شکلی کلیشهای و تکراری ترتیب داده شده است.فیلمنامه تلاش کرده تا داستان را به صورت باورپذیری جلوه دهد و این موضوع با سیر و تاریخچه اتفاقات در خانواده هماهنگی دارد. با این وجود، این مشکل وجود دارد که شخصیتها به جز موضوع اصلی کمی شبیه یکدیگر هستند، که این موضوع در ژانر مرموز فیلم به وضوح مشکلاتی را برای مخاطب ایجاد میکند و ممکن است خستگی ایجاد کند.
- کارگردانی مانی حقیقی پیشتر با فیلم “اژدها وارد میشود” توانسته نشان دهد که به راههای خلاقانهتری در ساخت و تجسم فیلم روی آمده است. به شخصیت او اعتقاد دارم که حداقل تلاش میکند تا از الگوهای سنتی ساخت فیلم در ایران خارج شود. اما در مورد این فیلم، جزئیاتی وجود دارد که ممکن است خنده شما را بینهایت فرا بگیرد، زیرا به طرزی عجیب و غیرقابل باور ظاهر میشوند.از جلوه دادن صحنههای ناخنکشیدن تا انتخابهای بیارتباط با منطق، همگی به نظر بیننده میآید که ناپذیرفتنی و مسخره است. نگاه کردن به صحنهها تکراری و بیانگیزه میباشد و متوجه نمیشوم چرا باید وقت زیادی را صرف تماشای ثابتبودن یک شخص در یک فیلم جنایی کنیم! همچنین، اتفاقات بسیار ساده و پیشپاافتاده به نظر میرسند. همه چیز به قدری ساده و بیانگیزه است که آدمها تا به این آسانی کتک میخورند و جان میدهند!
- مانی حقیقی دو ویژگی منحصر به فرد را با هم ترکیب میکند: جسارت و خلاقیت. این دو ویژگی او را تمیز میکند و مورد دوست داشتن قرار می دهد. او قناعت نمی کند تا به واقعیت محدود شود و حتی اغلب به سرزندگی آن هم برخورد میکند. این عنصر نایاب او را از دیگران تمیز میکند، بدون درنظر گرفتن نقاط ضعفش. مانی روی لبهی واقعیت و رئالیسم قدم میزند و باعث میشود نمادها در ذهن مخاطب به طور جادویی شکل بگیرند؛ از بارانی که بیوقفه میبارد و حتی تا سقف خانهها هم نگاه میکند، تا ماشین آموزشگاه رانندگی و ترمز دوقلویش، یا حتی واشری که مثل یک حلقه در بین انگشتان لغزش پیدا میکند. تقریباً همه ایده ها و نمادها به شیوه ای قابل قبول ارائه شده اند. همچنین ذوق و سلیقه در موسیقی و فیلمبرداری او بسیار مشخص است و گاهی مثل دیالوگها، حرف هایی برای گفتن دارد؛ تناوب و قطع و وصل تصاویر افراد در شرایط مشابه یا استفاده از موسیقی برای بیان جملاتی از صحنه نامه ها از جمله ویژگی های شگفت انگیز اوست. 🎬