نقد فیلم جن زدگی در ونیز | A Haunting in Venice
نقد و بررسی فیلم جن زدگی در ونیز
آگاتا کریستی همچنان به عنوان پرفروش ترین رمان نویس تمام دوران و ملکه داستان های معمایی شناخته میشود. جدیدترین فیلم از فرانچایز هرکول پوآرو با عنوان جن زدگی در ونیز به کارگردانی کنت برانا منتشر شده است. داستان این فیلم در ادامه قتل در قطار سریعالسیر شرق و حادثه در نیل روایت میشود، که در آن خود کنت برانا دوباره در نقش پوآرو به دنبال حل یک معمای تازه میباشد.
“جن زدگی در ونیز”، مبتنی بر رمان “جشن هالووین” از آگاتا کریستی، داستان بازنشسته شدن هرکول پوآرو را نقل میکند که سعی دارد عامل یک جنایت در جلسه احضار ارواح را شناسایی کند. داستان این بار در ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم و در شب هالووین رخ می دهد. در این زمان، هرکول پوآرو بازنشسته شده و زندگی آرام و گوشه گیرانه ای در ونیز دارد. اما با دعوت به یک جلسه احضار ارواح، وقتی یک مهمان در عمارت به قتل میرسد، پوآرو مجبور میشود دوباره به عنوان یک کارآگاه فعالیت کند و راز این قتل را حل کند. داستان به تشریح کشمکش های شخصی پوآرو نیز متمرکز شده و از جمله موضوعاتی چون زندگی پس از مرگ بررسی میشود.
کنت برانا، علاوه بر کارگردانی، در نقش هرکول پوآرو حضور دارد و بازیگران دیگر نیز شامل کلی رایلی، میشل یئو، تینا فی که نقش آریادنه اولیور را ایفا میکند، جیمی درنان، جود هیل، کایل آلن، کامیل کوتین، علی خان، اما لیرد، و ریکاردو اسکامارچو میباشند.
این فیلم، با دستیافتن به الهام از رمان “جشن هالووین”، به صورت همزمان یک فیلم پلیسی و ماوراءالطبیعه است. داستان در شب هالووین و در ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم روایت میشود و با پیچ و تاب های ماوراءالطبیعه، تازه ترین اثر از این فرنچایز را ارائه میدهد.
کارگردان فیلم جن زدگی در ونیز
کنت برانا، کارگردان و بازیگر کهنه کار ایرلندی، مسئول کارگردانی این فیلم مهیج است. او با اقتباس از آثار آگاتا کریستی، به خصوص با حضور در دو فیلم پیشین “قتل در قطار سریعالسیر شرق” و “مرگ بر روی نیل”، نشان داده است که در زمینهی داستانسازی معمایی و جذاب توانمندی خود را به اثبات رسانده است. برانا، که برای فیلم تحسینشده “بلفاست” در اسکار 2022 بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به دست آورد، از تجربه های بیپایان در ساخت آثار اقتباسی و غیراقتباسی برخوردار است. او تاکنون اقتباس های موفقی از آثار شکسپیر را به نمایش گذاشته و به عنوان یک کارگردان برجسته در صنعت سینما شناخته شده است.
در کنار کنت برانا، دیگر اعضای گروه سازنده نیز به سرعت فیلم “جن زدگی در ونیز” بازگشتهاند. مایکل گرین، نویسنده فیلمنامه دو فیلم پیشین، و هریس زامبارلوکس، فیلمبردار اهل قبرس، از این گروه به شدت حاضرند. مایکل گرین با سابقه نویسندگی فیلمهایی چون “زندانیان”، “سیکاریو” و “ورود” نشان داده است که از توانایی در نگارش داستان های موشن پیکچر های متنوع بهرهمند است. از سوی دیگر، هریس زامبارلوکس با اهل قبرس و تجربههای گذشته در فیلمبرداری اثرهای معروف مانند “شکارچی واره” و “آنابل” به عنوان فیلمبردار، همچنان در خلق تصاویر جذاب و بینندهپسند بسیار ماهر است.
موسیقی این فیلم نیز بهوسیلهی هیلدور گودنادوتیر، موسیقی دان معروف ایسلندی، خلق شده است. گودنادوتیر که پیشتر برای فیلم “جوکر” اسکار بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرد، با آثار برجسته در زمینههای مختلف ژانرها، هویت موسیقی فیلم “یک جن زدگی در ونیز” را به تجربههای گستردهاش افزوده است.
“جن زدگی در ونیز” از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ در سینماها به نمایش درآمده است. فیلم برداری این اثر در هالووین ۲۰۲۲ آغاز شد و در ونیز و استودیو های پاینوود در لندن انجام گرفت. این فیلم به طور انحصاری در سینماها نمایش داده میشود، همانند دو فیلم پیشین این سری. قتل در قطار سریعالسیر شرق و مرگ بر روی نیل نیز از فروش فوقالعادهای در سراسر جهان بهرهمند بودند. انتظار میرود که طرفداران این سری و داستانهای پوآرو، از این جدیدترین اثر نیز با استقبال خوبی بهرهمند شوند. پس از اکران در سینماها، این فیلم در نهایت از طریق هولو برای مخاطبان در دسترس قرار خواهد گرفت.
نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم جن زدگی در ونیز
سان فرانسیسکو کرونیکل | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰ نقد جی. آلن جانسون: “یک جن زدگی در ونیز” به هیچ وجه دلسرد کننده نیست. فیلمنامه استادانهای از مایکل گرین، که دو فیلم پیشین پوآروی برانا را نیز نوشته، لحظاتی استثنایی را به تصویر میکشد. بازی تینا فی در نقش یک رماننویس مرموز به نام آریادنه، که نمایندهای برجسته از داستانهای آگاتا کریستی است، لحن کمیک ویژهای به فیلم میبخشد و اجرایش فیلم را به سطح بالاتری ارتقاء میدهد.
Film Threat | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰ نقد الکس ساولیف: “یک جن زدگی در ونیز” بهترین، موجزترین و شوخترین اقتباس کنت برانا از داستانهای آگاتا کریستی تا به امروز است.
نیویورک پست | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰ نقد جانی اولکسینسکی: “جن زدگی” یک فیلم واقعی و مطمئن با بازیهای قدرتمند و لحنی پر زرق و برق و در عین حال هراسانگیز است. در مقایسه با فیلمهای قبلی این سری که بهانههایی ناموجه برای تحمیل چهرههای مشهور داشتند، “جن زدگی” تجربهای متفاوت و دلپذیر ارائه میدهد.
Original-Cin | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰ نقد کریس نایت: جدیدترین ماجراجویی پوآرو ممکن است لذت خفیفی به مخاطبان ببخشد، اما مطمئن نیستم که آنها را کاملا راضی کند.
سیاتل تایمز | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰ نقد مویرا مک دونالد: مشاهده پوآرو در حالیکه با دقت پیرامونش را تماشا میکنیم همیشه لذتبخش است. اما مسئلهای که در این فیلم پوآروی جدید به مخاطبان ارائه میشود، از جذابیت لازم برخوردار نیست.
ایندیپندنت | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰ نقد کلاریس لافری: میشل یئو در این اقتباس پرستاره از رمان معمایی کمتر شناخته شده “جشن هالووین”، به راحتی خود را در مرکز توجه قرار میدهد.
هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰ نقد کارین جیمز: “یک جن زدگی در ونیز” با شخصیتهای کسلکنندهتر خود، ریتم بسیار ملالانگیزتری دارد. با وجود برخی نکات برجسته، از جمله حضور برانا در بهترین فرم خود در قالب یک پوآروی اندوهگینتر از همیشه، نمیتواند کنجکاوی مخاطب را برانگیزاند. مسئلهای که برای یک فیلم معمایی، ویرانگر است.
ای. وی. کلاب | امتیاز: ۴۲ از ۱۰۰ نقد مرتضی الفضل: “یک جن زدگی در ونیز” با عناصر اسرارآمیز و جهان داستانی گوتیک خود، میتوانست بسیار جذابتر باشد. در عوض، برانا و فیلمنامهنویسش مایکل گرین، نسبت به آنچه که در فیلم قبلی ارائه دادند، چندان متفاوت عمل نمی کنند.
نقد فیلم جن زدگی در ونیز بر اساس سایت امپایر
نویسنده: هلن اوهارا
یکی از مزیت های برجسته و در عین حال نقطه ضعف فیلم های پوآرو این است که توقعات مخاطبان به دقت مشخص هستند. زمان و لحن در این اثرها بسیار پایدار و قابل پیشبینی هستند. به همین دلیل هر فیلم جدید به دنبال لیستی از بازیگران معروف در نقش مظنونین و یک محل جدید برای تماشا است تا از نسخههای قبلی متمایز شود. در این زمینه، کنت برانا توانسته است تا با اعتیاد به الگوهای شناخته شده داستان پوآرو، با افکار نوآورانه خود تازگی بخشد.
اولین تغییر جزئی در فیلمنامه که برانا و مایکل گرین ایجاد کردهاند، مربوط به دوره زمانی است. در مقابل داستانهای آگاتا کریستی که معمولاً در دوره میان دو جنگ جهانی رخ میدهند، ماجرا در سال ۱۹۴۷ رقم میخورد. پوآرو (نقش ایفا شده توسط برانا) از حل معماهای خود بازنشسته شده و این وضعیت باعث ناراحتی مشتریان بالقوهاش شده است، که هر شب در خارج از خانه او اردو میزنند و محافظش پورتفولیو (نقش ایفا شده توسط ریکاردو اسکامارچو)، آنها را به داخل نمیگذارد. با ورود دوستش آریادنه اولیور (نقش ایفا شده توسط تینا فی)، یک نویسنده جنایی، پوآرو به بازگشت به حرفهاش ترغیب میشود. آریادنه از او میخواهد ادعاهای دروغین خانم رینولدز (نقش ایفا شده توسط میشل یئو) درباره امور ماوراءالطبیعه را فاش کند، جایی که خانم رینولدز یک جلسه احضار ارواح هالووین در کاخ با ترتیب فروپاشی یک خواننده اپرا به نام روونا دریک (نقش ایفا شده توسط کلی رایلی) داشته است.
فیلم “جن زدگی در ونیز” حال و هوایی وحشتناک تر و عجیب تری دارد. زیرا طرح داستانی آن نه تنها از جرم و جنایت ها بلکه از واقعیت های ماوراءالطبیعه نیز تشکیل شده است. بنابراین، در اینجا پوآرو به دنبال جدا کردن واقعیت از وهم است، که برانا با نشان دادن علاقه خود به نماهای هلندی (نمای کج یا زاویهدار که خط افق و اشیا به صورت مایل دیده میشوند)، فضای وهمآلود را تاکید میکند. همچنین با جلوه های دلگیر و پررنگ هریس زامبارلوکس به تصاویر، فضای ترسناک کاخ طوفان زده را به تصویر میکشد.
در اطراف پوآرو، ترکیبی از اجراهای عالی و موفق وجود دارد. تینا فی انرژی خیرهکنندهای را برای شخصیت اولیور به ارمغان میآورد و رایلی نیز به طور همزمان دلپذیر و ناامیدکننده به نظر میرسد. اما یئو بیشتر از گرفتن جستجوی ژستها و بیان جملات شریرانه و مبهم کار نمیکند و مدام تحت تحقیر پوآرو و اولیور قرار دارد. بازیگری مجدد جیمی درنان و جود هیل، همچنان که به عنوان بازیگران بلفاست درخشان هستند، به هیل فرصت بیشتری برای هنرنمایی میدهد، حتی اگر درنان به عنوان یک کهنه سرباز با اختلال اضطراب پس از سانحه به تصویر مشکلات و ناخوشیهای او را به خوبی میکشد.
در پایان، فیلم دوباره بازماندگان را برای انتشار افشاگری بزرگ و توضیحات پیچیده و باورنکردنی دوباره گرد هم میآورد. برخی جزئیات ضروری هستند و نمیخواهیم این کهنه با تجربه از ترفندهای جدید زیادی برخوردار شود. با این وجود، این روش آزاد و سرزنده در بازنویسی رمانهای تاریک آگاتا کریستی، واقعاً امیدبخش است. یک جن زدگی در ونیز ممکن است برای علاقمندان به ژانر ترسناک به نظر خستهکننده و بیهیجان باشد، اما این چرخش به سمت فضای گوتیک به طرز چشمگیری پاسخ میدهد، حتی اگر سایر جنبهها همانند داستانهای این کارآگاه بلژیکی باشند.
مصاحبه با کنت برانا؛ کارگردان
این توسعه فوقالعاده از شخصیت هرکول پوآرو و فرانچایز آگاتا کریستی است. هرچند فیلم و داستان آن به نظر میرسد کمتر از ژانر گوتیک تأثیر گرفته باشد، اما بدون شک، ماجراها از جذابیت و تاثیرگذاری خاصی برخوردار هستند. مایکل گرین با استفاده از اسرارآمیزی که همواره به اثراتش معروف بوده، یک داستان پر از تعقیب و گمان به نمایش میگذارد.
“داستانهای ترسناک زندگی را کمتر ترسناک میکنند”، اما این داستان میتواند تجربهای خاص و جذاب از تماشای سینما را به همراه داشته باشد. این بازگشت به ایده داستانهای ترسناک، با جذابیتهای هیجانانگیز و ترکیب مختلف ژانرها همراه است.
پوآرو در این فیلم مواجه با چالشی جدید است: آیا جهان ماوراءالطبیعه و ارواح وجود دارند؟ این داستان به دنیایی متفاوت از قوانین معمولی عادت کرده و برانا با ایجاد تناقضات جالب، ماجرایی مهیج و هیجانانگیز فراهم میکند.
توسعه جذاب شخصیت هرکول پوآرو و انتقال داستان به یک شهر مسحورکننده در هالووین، فرصتی مناسب برای ایجاد یک تجربه جذاب برای تماشاگران است. این فیلم از مهارتهای خلاقانه و خوشذوقانه کنت برانا بهرهمند شده و به عنوان یک آثار معمایی پیچیده و کمتر شناخته شده از آگاتا کریستی به یاد ماندنی خواهد بود.
من بسیار خوشحالم که به عنوان یک فیلمساز این فرصت را داشتهام تا به این سبک داستانگویی پیچیده و جذاب کار کنم. مهارتهای فوقالعاده کریستی و گرین در ارائه داستان سرگرمکننده برای تماشاگران واقعاً لذتبخش بوده و آنها با تعادل بین حوادث، داستان و احساسات، توانستهاند مخاطبان را غافلگیر کنند.
امید.اریم که نقد فیلم جن زدگی در ونیز که در سایت موزیک سلام منتشر شده است مورد پسند شما عزیزان بوده باشد.