فیلم

نقد فیلم Foe | دشمن

نقد فیلم Foe

در ابتدای نقد فیلم Foe :  به طور کل، می‌توان گفت که فیلم “Foe” با داستان جذاب خود توانسته است بدون شاخ و برگ دادن به زوال، اما تاثیر مورد انتظار را در مخاطب ایجاد نکند.

این اثر توسط کمپانی آمازون (Amazon MGM Studios) و ترنسمیشن فیلم (Transmission Films) منتشر شده است.

“Foe” که به تازگی در جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمده است، با بازخوردهای منفی از سوی منتقدان و تماشاگران مواجه شده است. بازیگران اصلی این فیلم شامل سرشه رونان (Saoirse Ronan) در نقش هن، پاول مسکال (Paul Mescal) در نقش جونیور، و آرون پیر (Aaron Pierre) در نقش مامور دولتی می‌باشند.

داستان “Foe” در آینده‌ای نه چندان دور و در خانه‌ای دویست ساله، جایی که زندگی می‌کنند، روایت می‌شود. یک غریبه به نام ترنس به خانه آن‌ها می‌آید و معلوم می‌شود که او مامور دولت است که نظارت بر روند یک آزمایش دارد. هدف او، انتقال جونیور به یک سیاره دیگر برای زندگی است و این انتخاب را با هدف جلوگیری از اشتباهات در آزمایش توجیه می‌کند.

نقد فیلم Foe دشمن

با پیشرفت داستان، آشکار می‌شود که هن ترنس را می‌شناسد و از حضور او در خانه متعجب نمی‌شود. در نهایت فهمیده می‌شود که جونیوری که در خانه حاضر است، رباتی است که به عنوان جایگزین هن برای زندگی به فضا فرستاده شده است. با این حال، جونیور اصلی از این مسئله مطلع نیست.

زمانی که جونیور اصلی باز می‌گردد، ماموران مجبور به از کار انداختن ربات می‌شوند تا این زوج دوباره با یکدیگر همراه شوند. همچنانکه دولت یک ربات دقیقاً مشابه هن را به خانه می‌فرستد، جونیور بدون اطلاع از این اتفاق به زندگی خود ادامه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که بپرسیم: آیا ربات ما بهتر از ماست؟

عنصر عاشقانه در داستان این زوج نقصانی دارد که از طریق کاراکتری که گذشته را روایت می‌کند، به آن پرداخته می‌شود. این نقص به وسیله توضیحاتی که از زمان گذشته آمده است، به وضوح مشخص می‌شود. به عنوان مثال، هن از پیانو زدن لذت می‌برد و جونیوری که تا اواسط داستان دیده می‌شود، بار‌ها نواختن پیانوی هن را تماشا کرده است. با این حال، با بازگویی گذشته، متوجه می‌شویم که جونیور از نواختن هن به پیانو متنفر است.

رابطه نقصان‌دار به همراه ربات جونیور حل و فصل می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که کارگردان سعی دارد بر این باور را تأکید کند که یک رابطه تغییر ناپذیر است، اما اگر نکات ویژه فرد حفظ شوند و نقصان او حذف گردد، می‌توان جایگزینی بهتر و مطلوب‌تر برای زندگی ایجاد کرد. این دیدگاه ممکن است در نظر برخی بی‌رحمانه به نظر برسد، اما برای توصیف تغییر ناپذیری انسان‌ها، این یک دیدگاه جالب است.

با این حال، حضور خشمی نیز در وجود ربات جونیور وجود دارد که پیوند او با خود اصلی را ناگسستنی می‌کند. به نظر می‌رسد که راهبرد ربات در اداره بهتر و صحیح‌تر زندگی زناشویی نسبت به جونیور است و این دلیل تغییر او نیست، بلکه راهی ساده‌تر برای به دست آوردن انگیزه. در این فیلم، انگیزه آنچه افراد را به اهداف نزدیک می‌کند، و وقتی موضوع بقا در میان است، احساس زندگی و عشق نسبت به یک فرد انتخابی خوب است. البته برای هن نیز شرایط چندان متفاوت نیست. با این حال، چیزی که او را از جونیور متمایز می‌کند، این است که هن می‌تواند به راحتی تجربه کند و اگر در لحظه جسارتش را پیدا کند، هر چیز را تجربه کند. او برای ترک تمام رهاکردن‌ها و عشق‌ها و هر حس قابل تجربه دیگری، از مدت‌ها پیش زمان گذاشته و بر روی موضوع متمرکز شده است.

فیلم Foe

دانلود فیلم دشمن FEO

جریان زندگی میان تخریب و نابودی

ذر ادامه نقد فیلم Foe : کارگردانی این اثر نسبت به فیلمنامه آن کمترین کیفیت را ارائه کرده است. اگر کارگردان قصد داشت که تنها یک داستان عاشقانه در آینده‌ای که بشر و طبیعت به نابودی کشیده شده‌اند، را بیان کند، بهتر بود به حرف‌ها و اعمال بسنده کرده وقتی که قصد نمایان کردن شرایط بحرانی در سطح جهان را دارد، موظف است تصاویری را به نمایش بگذارد که باورپذیری داشته باشند.

هیچ جسم یا شیء و هیچ تصویری در این فیلم قابل قبول برای ذهن سخت‌گیر مخاطب نیست. از ماشین‌ های احمقانه گرفته تا کشتارگاه مرغ نامفهوم و حتی شیوه زیست انسان در جهانی که همه چیز به زوال کشیده شده است، همه بی‌معنی و غیر قابل باور تصویر شده‌اند!

به نظر می‌رسد که اگر سازندگان اصرار به نشان دادن شرایط جوی و نابودی جریان معمول زندگی دارند، باید از این فراتر بروند و معضلاتی که این جهان سقوط کرده برای زندگانش به بهترین و تاثیر گذارترین شکل نشان دهند! اما آنچه که ما دیده‌ایم، لحظه‌ای از طوفان بوده که انگار همه چیز را خراب کرده، به جز این زوج عاشق و پیشه‌ای که عزلت نشین را به خود انتخاب کرده‌اند.

پس در واقع، ما یک اثر دراماتیک را تماشا می‌کنیم که گره جریان زندگی را به حداقل می‌رساند، اما از ما انتظار دارد باور کنیم که این حجم تخریب قابل قبول است. بنابراین، یکی از مهم‌ترین عناصر دراماتیک حذف شده و آن گره پیش آمده در داستان است! زیرا هر چیز پیچیده‌ای که رخ می‌دهد، قبل از آن است که ما دیده باشیم و ما فقط تماشاگر گشایش گره داستان را تماشا می‌کنیم. می‌توان گفت این اساساً بدترین ضعف این فیلم است.

در کلام آخر، با پیشرفت جنون آمیز علم، بیشتر از همیشه، همگی ما در معرض جایگزینی با شبیه‌ساز‌هایی از خودمان قرار داریم. با وجود جسارتی که این کارگردان استرالیایی برای ساخت فیلم عاشقانه و فانتزی به خرج داده است، سوالی قدیمی را به طور جدی در این اثر مطرح می‌کند: اگر شریک زندگی شما با یک ربات کاملاً مشابه خودش، اما با کمترین نقص‌های ناهنجار جایگزین شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

کارگردان به این سوال از طریق علم و فناوری پاسخ نمی‌دهد. او از داستانی علمی تخیلی به عنوان نقطه نظری برای بررسی یک رابطه انسانی استفاده می‌کند. گارث دیویس شرایط این‌چنینی را به راه می‌اندازد تا تماشاگر را در خلسه ناآگاهی گیراند و او را با هجوم احساساتی مانند دسیسه و تهدید روبرو کند؛ و در نهایت، نتیجه را طوری رقم می‌زند که ابتدا بین نسخه‌های مصنوعی هن و جونیور گم می‌شویم و سپس در جایی که کاراکترها با یکدیگر ناهماهنگ می‌شوند، می‌فهمیم که آن‌ها واقعی‌اند. در این مسیر، باید گفت که چیدمان میزانسن صحنه و اندازه‌گیری شخصیت‌ها به نقدهاست، اما صحنه‌های خیال‌انگیزی در Foe وجود دارند که الگوی سورئال به فیلم افزوده و زیبایی بصری خود را دارد. با این حال، به طور کلی، باید گفت که “Foe” نتوانسته است یک داستان جذاب را بدون شاخ و برگ ارائه دهد و تأثیری که باید داشته باشد را در مخاطب ایجاد نکند.

امیدواریم که نقد فیلم Foe که در سایت موزیک سلام منتشر شده است اطلاعات مفیدی را در اخنیار شما عزیزان قرار داده باشد.

مطلب پیشنهادی: نقد فیلم جن زدگی در ونیز | A Haunting in Venice

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا