اخبارفیلمنقد فیلم

معرفی داستان فیلم سینمایی تمساح خونی+ نقد و نظرات منتقدین

تجربه اول کارگردانی جواد عزتی تجربه موفق و منسجمی از آب درآمده است. عزتی در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی‌اش نشان داد که همچنان جانب لذت بردن از سینما و توجه به مخاطب را می‌گیرد. او همزمان نشان داد که علاوه بر مهارت در عرصه بازیگری، در بخش کارگردانی هم نگاه دقیق و نکته‌سنجی را دارد. جواد عزتی در تمساح خونی سراغ ساخت یک فیلم کمدی اکشن جذاب، پر تب و‌ تاب و استاندارد رفته و البته که موفق هم شده است. جدای از کارگردانی دقیق، پرحوصله و پرجزئیاتی که عزتی به کار گرفته تا اثری استاندارد و متعلق به سینمای بدنه را ارائه کند، تمهید بهره بردن از زوج عزتی و جمشیدی‌فر به یکی از اصول قوی نگه داشتن فیلم تبدیل شده است.

جواد عزتی و عباس جمشیدی فر که سال‌هاست از تئاتر خیابانی تا به امروز در کنار هم فعالیت می‌ کنند، در این فیلم چنان همراه و منسجم ظاهر شده‌اند که مجال سقوط به ورطه حوصله ‌سربر بودن را به فیلم نمی‌دهند. نکته مهم دیگر در مورد فیلم، موفقیت عزتی در سر و شکل دادن به سکانس‌های اکشن و تعقیب و گریز اتومبیل‌ها در خیابان‌‌های شهر می باشد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر حس می‌شود که در نظر داشته باشیم در سینمای ایران تماشای فیلم اکشن و سکانس‌های تعقیب و گریز استاندارد تبدیل به حسرت شده است.

خلاصه داستان تمساح خونی

در خلاصه داستان فیلم کمدی تمساح خونی یک جمله از سوی عوامل فیلم منتشر شده : “من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد”

نقد و نظرات منتقدین درباره ی فیلم تمساح خونی

این نقد و نوشته‌ها، نظرات کوتاه و دست‌اول از منتقدان و نویسندگان سینمایی در بار اول تماشای فیلم می باشد.

سید مهرزاد موسوی :

خانم‌ها آقایان، پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ که ارزش تماشا را هم دارد معرفی می‌کنم؛ تمساح خونی به کارگردانی و بازی جواد عزتی. بازیگری که بعد از سال‌ها با یک فیلم تماشاگرپسند به سینمای کمدی بازگشته تا گیشه‌ها را بترکاند.
فیلم سرحال جواد عزتی از تیتراژ شروع تا تیتراژ ایده‌ دارِ پایانی سرپا می‌ماند و جز در دقایقی (دقیقه ۴۵ تا ۵۰ و کمی پایانش) از ریتم نمی‌افتد، داستانش را با هیجان و انرژی جلو می‌برد؛ به موقع می‌خنداند، به موقع تنفس می‌دهد و می‌شود دقیقا نوشت که به شعور مخاطب احترام می‌گذارد.
صحنه‌های اکشن متنوع، مدل فیلمبرداری سامان لطفیان و بازی عزتی و جمشیدی‌فر یکدستی خوبی دارد و هیچکدام بر دیگری سبقت نمی‌گیرد و مدیریت این کار و ساخت یک کمدی استاندارد، توسط بازیگری که برای اولین بار پشت دوربین قرار می‌گیرد و طعم کارگردانی را می‌چشد، ارزش دوچندانی دارد.

۳ نکته از فیلم:

  • بازی خوب مجموعه بازیگران
  • فیلمبرداری سامان لطفیان
  • ایده و اجرای تیتراژهای فیلم

کمال پور کاوه

اولین ساخته بلند جواد عزتی، یکی از باطراوت‌ ترین فیلم‌های ساخته شده چند سال اخیر سینمای ایران است. او که پیش از این با کوله‌ باری از تجربه بازیگری در سطح اول سینمای ایران درخشیده بود، حالا با اولین ساخته سینمایی بلند‌ش، جهت دیگری از توانایی‌های سینمایی‌اش را به نمایش گذاشته است.
فیلمساز با اتکا به فضای این روزهای سینمای ایران که آثار کمدی را مهمترین درگاه ارتباط با مخاطب می‌داند، به سراغ گونه کمتر تجربه شده کمدی-اکشن رفته و در این مسیر با تسلطی که از ریتم روایی و جادوی تدوین از خود نشان می‌دهد فیلمی خوش ریتم ساخته که مخاطب را علیرغم همه فراز و فرودهایش تا به انتها با خود همراه می‌کند.
عزتی با کمک یک تیم بدلکاری حرفه‌ای و تسلطی که از تکنیک سینمایی از خود نشان می‌دهد، موفق می‌شود سکانس‌های اکشن قابل قبولی را برای مخاطب به نمایش گذارد که سطح سینمای ایران را در زمینه تعقیب و‌ گریزهای خیابانی ارتقا می‌دهد‌.
زوج جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر، با آن بده بستان‌های جذابی که دارند، یکی از موفق‌ترین زوج‌های کمدی سال‌های اخیر را ( نگاه کنید به سکانس مفرح و پر تحرک کازینو و خلق کمدی‌های موقعیت که ترکیبش با کمدی کلامی لحظات باطراوتی را می‌آفریند) خلق می‌کنند که می‌تواند تا سال‌ها در خاطر سینما دوستان بماند.

۳ نکته از فیلم:

  • کارگردانی خوب صحنه‌های پرتحرک
  • زوج خوب جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر
  • تیم خوب بدلکاری

محمد تقی ‌زاده

موفقیتی که جواد عزتی در فیلم اولش به گواه نمایش‌های شلوغ در جشنواره و گذاشتن سانس فوق العاده به وجود آورده، مسیری است که به خوبی انتخاب کرده است. عزتی برخلاف برخی از هم ‌‌نسلان خود مقهور و تسلیم تکنیک و تکنولوژی نشده و اصالت سینما را به عنوان تارگت اصلی خود برگزیده است.
در  فیلم سینمایی تمساح خونی در درجه اول، عزتی قصه‌گو بوده و همه عوامل اجرایی و فنی را برای داستان گویی خود مامور کرده است. فیلم به مثابه آثار آمریکایی و مدل‌های سینمای اکشن هالیوودی است و سعی کرده از تکنیک‌های سینمایی از موسیقی و فیلمبرداری تا تدوین و طراحی صحنه و لباس به بهترین شکل استفاده کند.
گروه بازیگری فیلم از دیگر امتیازات فیلم است که جملگی نقش‌آفرینی قابل قبولی داشتند. عزتی به سنت سریال‌های تلویزیونی موفق خود با الناز حبیبی و عباس جمشیدی‌فر همکار شده و حضور کاریزماتیک خلج، جذاب و به جا استفاده شده است.

۳ نکته از فیلم:

  • فیلمنامه قصه‌گو و کم اشتباه
  • گروه بازیگری موفق
  • اندازه نگاه داشتن شوخی‌ها

سعیده نیک اختر

جواد عزتی در اولین کارگردانی‌اش سربلند شد. بازیگری که در سال‌های اخیر گیشه و پلتفرم‌ها را انگشت به دهان کرده حالا اولین فیلم بزن بکوبش را روی پرده آورده. فیلمی پر از هیجان و لحظه‌های نفسگیر بدون اینکه قصه و حرف مهمی برای گفتن داشته باشد، یک سینمای جذاب و خوش ساخت که بیشتر سرگرم‌ کننده است تا آموزنده.
داستان تعقیب و گریز و نبرد بین خیر و شر، داستان تازه‌ای در سینما نیست اما عزتی سراغ تعقیب و گریز بین دو دسته شر و شرتر رفته و با سابقه‌ای که مخاطب از خود شخصیت‌ها در فضای خارج از این فیلم دارد، طبعا طرف هومن و پیمان را می‌گیرد تا یک شبه به آرزوهایشان برسند. البته خوشمزگی های بانمک این دو و دیالوگ های موجز و به اندازه هم به این طرفداری و همراهی اضافه می‌کند. اسم فیلم به مهارت هومن در بازی اشاره دارد.
تمساح خونی یک اصطلاح در بازی پوکر است و به بازنده‌ای اطلاق می‌شود که چیزی برای از دست دادن ندارد. نقطه قوت این فیلم این است که عزتی خودش جلوی دوربین خودش رفته و از خودش به اندازه بازی گرفته نه لودگی می‌کند نه بی مزگی. کنترل از دستش خارج نشده و فیلمسازی جوگیرش نکرده. به واسطه تدوین خوب و درست، پلان‌ها کوتاه است و باعث ریتم تند و هیجان‌ انگیز فیلم شده است. موسیقی هم کارکرد اساسی دارد و حس صحنه را درست منتقل می‌کند نه اینکه جاهای خالی را پر کند. تمساح خونی شاید بی محتوا باشد اما شوخ و شنگی‌اش، مردم را به سالن‌های سینما می‌کشاند.

۳ نکته از فیلم:

  • عزتی را همه دوست دارند
  • تدوینگر خوب غنیمته

بازیگران و عوامل فیلم سینمایی تمساح خونی

جواد عزتی ، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند.
با حضور افتخاری: پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز، مهدی حسینی‌نیا، مهران غفوریان، هومن حاجی‌عبداللهی و…

کامران حجازی مدیر تولید سریال زخم کاری که تهیه‌کنندگی آثاری چون مرد بازنده و کت چرمی را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است. فیلمی به سرمایه‌گذاری خود کامران حجازی، مجتبی شاهزیدی، شهر فرنگ و پارس فیلم‌ نت تولید شده است.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از:
نویسنده: پدرام افشار
فیلمبرداری: سامان لطفیان
تدوین: عماد خدابخش
موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست
طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان
طراح صحنه: بابک کریمی طاری
طراح لباس: آرتا ماهان
صدابرداری: امیر عاشق‌حسینی
گریم: امیر فراین
جلوه‌های ویژه بصری: امین پهلوان‌زاده
برنامه‌ریز: محمدرضا کشمیری
طراح بدلکاری: امیر بدری
عکاس: مجید طالبی و ریحانه زنگنه.

سخن پایانی

فیلم سینمایی تمساح خونی یک فیلم خوش آب و رنگ، منسجم، تکلیف روشن، مخاطب ‌پسند و خوش‌ساخت است که به نگاه و وقت مخاطبش احترام می ‌گذارد. این فیلم یک نمونه قابل تاکید از فیلم‌هایی است که می‌تواند استاندارد فیلم‌های گیشه‌پسند را بالا ببرد. فیلم‌هایی که همزمان به گیشه فکر می‌کنند، به ساده ‌پسندی و سهل‌انگاری دچار نمی‌شوند و به وقت و نگاه مخاطب احترام می‌گذارند. احتمالا  این فیلم یکی از گزینه‌های جدی اکران در نوروز ۱۴۰۳ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: فیلم های پرفروش اکران مردمی جشنواره فجر 42

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا