فیلم

بهترین فیلم های درام ایرانی

اگر شما هم طرفدار فیلم هایی هستید که ریشه ای از واقعیت دارند و داستان آنها فقط تخیلی نیست، پس شما طرفدار سبک درام می باشید. در این مقاله می خواهیم بهترین فیلم های درام ایرانی در دهه اخیر را معرفی کنیم.

فیلم سینمایی متری شش و نیم

متری-شش-و-نیم

فیلم سینمایی متری شش و نیم به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی می باشد، که این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اولین بار بر روی پرده سینما رفت و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از نگاه تماشاگران کسب کند.
داستان این فیلم درباره ی چند مامور پلیس مبارزه با مواد مخدر می باشد که به دنبال یکی از بزرگترین فروشندگان شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد می باشند، که در این فیلم بازی فوق العاده و قوی پیمان معادی و نوید محمد زاده به چشم دیده می شود.

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمد زاده، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار

فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد

شبی-که-ماه-کامل-شد

فیلم شبی که ماه کامل شد بر اساس واقعیت به کارگردانی خانم نرگس آبیار می باشد و داستان زندگی شخصی به نام عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری را روایت می کند، که شما پس از تماشای این فیلم تا مدت زیادی سرجای خود میخکوب می شوید.
داستان فیلم درباره ی دختر جوانی ساکن جنوب شهر تهران است که بعد از دل بستن به یک پسر ازدواج می کند و مجبور می شود که از ایران مهاجرت کند.
کیوان کثیریان یکی از منتقدان سینما درباره این فیلم گفته: این فیلم یک عاشقانه ای است در دل خشونت افراطی. یک داستان پر از تنش از یک داستان ملتهب زمان معاصر. خانم نرگس آبیار داستان را بصورت روان روایت می کند و توانسته است با لحنی متناسب به ماهیت ماجرا دست پیدا کند. با اینکه مدت زمان فیلم طولانی است اما فیلم ریتم مناسبی دارد و خسته کننده نمی باشد.
این فیلم موفق توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را کسب کند.
بازیگران: هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، شبنم مقدمی، پدرام شریفی، فرشته صدر عرفایی، آرمین رحیمیان

فیلم سینمایی بدون تاریخ بدون امضا

فیلم سینمایی بدون تاریخ بدون امضا

فیلم بدون تاریخ بدون امضا به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه کنندگی احسان علیخانی می باشد و در سال 1396 اکران شد. داستان فیلم درباره ی یک دکتر پزشکی قانونی به نام کاوه نریمان است، که یک شب با خانواده ای که بر موتور سوار هستند تصادف کرده و با تصور اینکه اتفاق مهم و خاصی نیفتاده هر دو طرف رضایت داده و راهی منزل خودشان می شوند، اما فردای آن شب نریمان در محل کارش با جنازه ای روبرو می شود که زندگی اش را دگرگون می کند.
داستان این فیلم درد بسیار بزرگی از جامعه را بازگو می کند که تماشای آن کنترل اشک ریختن را از مخاطب می گیرد. نقش آفرینی بسیار خوب نوید محمد زاده در این فیلم توانست باور پذیری ماجرا را برای مخاطب به خوبی تسهیل کند و البته بازی فوق العاده درخشان امیر آقایی توانست یک درام بسیار عالی را روایت کند.
نوید محمد زاده برای بازی در این فیلم توانست جایزه ی بهترین بازیگر نقش مکمل در جشنواره فجر، جشن خانه سینما، جشنواره آسیاپاسیفیک و ونیز را به دست آورد، همچنین از دیگر جوایز این فیلم بسیار دیدنی جایزه بهترین فیلم، بهترین صداگذاری، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه می باشد.
بازیگران: نوید محمد زاده، هدیه تهرانی، امیر آقایی، سعید داخ

فیلم سینمایی ابد و یک روز

ابد-و-یک-روز

فیلم ابد و یک روز یک فیلم فوق العاده عالی و زیبا دیگری در کارنامه هنری سعید روستایی می باشد که توانست به خوبی مخاطب را جذب خود کند.
این فیلم داستان یک خانواده پایین شهری و فقیر را روایت می کند و مشکلاتی را که این خانواده به نسب پر جمعیت دارند و با آنها روبرو هستند را نشان می دهد.
سعید روستایی کارگردان و نویسنده خوب این فیلم، با اینکه به خوبی می تواند اشک مخاطب را دربیاورد ولی به همان باور پذیری و شیرینی هم می تواند صحنه هایی را در فیلم بسازد که با تماشای آن صحنه ها در بین بغض، لبخند تلخی را هم به لبتان بیاورد.
فیلم ابد و یک روز توانست جایزه ی بهترین بازیگر نقش اول مرد و چند جایزه ی دیگر را از جشنواره فجر کسب کند و تقریبا در همه موضوعات این جشنواره، بعنوان نامزد دریافت جایزه بلورین معرفی شود.
بازیگران: پیمان معادی، نوید محمد زاده، پریناز ایزد یار، شبنم مقدمی، ریما رامین فر

فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمی زنند

فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمی زنند

فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند به کارگردانی و نویسندگی پوران درخشنده است، و یکی از برترین فیلم های درام ایرانی می باشد که با استقبال فراوانی از سمت مخاطبین روبرو شد. این فیلم سینمایی بر اساس یک روایت واقعی و یک معضل اجتماعی است که توانست سر و صدای بسیاری را در باره ی معضل و مشکل آزار جنسی در جامعه را به نمایش گذارد.
داستان این فیلم همان گونه که به آن اشاره شد، درباره ی دختری می باشد که در زمان کودکی اش توسط شخصی که امین و مورد اعتماد خانواده بوده مورد آزار و اذیت قرار می گیرد اما متاسفانه به خاطر باورهای غلط جامعه، این مشکل را از خانواده اش پنهان می کند تا زمانی که بعد از سالها در روز عروسی خودش می بیند که شخصی قصد دارد به یک دختر بچه تجاوز کند، و همین جا است که دیگر کنترل خودش را از دست می دهد و ماجرای فیلم رقم می خورد.
فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند توانست در سی و دومین جشنواره فیلم فجر جایزه ی بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را کسب کند و بعد از آن بابک حمیدیان در جشن انجمن منتقدان سینمایی ایران توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را هم کسب کند. همچنین نمایش این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم زنان مستقل آمریکا، فستیوال فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو و جشنواره بین المللی آمریکا توانست جوایز متعددی دیگری را برای عوامل این فیلم به دست آورد.
بازیگران: طناز طباطبایی، شهاب حسینی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، مریلا زارعی، جمشید هاشم پور

مطالب بیشتر: بهترین فیلمهای کمدی ایرانی

فیلم سینمایی جهان با من برقص

جهان-با-من-برقص

سروش صحت که معمولا با آثار طنز و کمدی شناخته شده است، در سال 1398 یکی از بهترین و زیباترین فیلم های درام ایرانی را تولید کرد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال 98 نامزد سیمرغ بهترین کارگردانی شد، و یکی از نکات جذابیت این فیلم این است که در فیلم تقریبا هیچ بازیگر نقش اول وجود ندارد چون همه بازیگران تقریبا یک دست و هماهنگ باهم می باشند.
داستان این فیلم درباره ی مردی است که فهمیده به زودی قرار است بمیرد و به همین دلیل دوستانش تصمیم دارند برای آخرین جشن تولدش سنگ تمام بگذارند. این فیلم به شیرینی و زیبایی بار دیگر مفهوم زندگی را یادآوری می کند. اگر شما یک فیلم درام آرام و تا حدودی کمدی دوست دارید بهتر است این فیلم را تماشا کنید.
بازیگران: جواد عزتی، علی مصفا، سیاوش چراغی پور، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی

فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده

مغزهای-کوچک-زنگ-زده

فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی می باشد و در سال 1396 اکران شد، که از زاویه های جدیدی از فرهنگ و زندگی ایرانی پرده برداشته است.

نکته جالب  که لازم است بدانید تعدادی از بازیگران این فیلم، از بین 15 هزار ویدیوی ارسالی برای یک فراخوان بازیگری انتخاب شده اند. داستان این فیلم در حوالی و نزدیکی استان البرز نمایش داده می شود که در آن جا یک آبادی می باشد و فقط افراد اراذل و اوباش و فقیر و زباله جمع کن در آن جا زندگی می کنند. شکور، شهروز، شاهین و شهره همراه با پدر و مادرشان در خانه ای در این آبادی زندگی می کنند که خشونت های جامعه و مسائل جمعی مربوط به مواد مخدر به شکلی این خانواده را تحت شعاع قرار می دهد که این خانواده از هم پاشیده می شوند.
فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده تا الان یکی از بهترین فیلم های ساخته شده هومن سیدی می باشد که به راحتی این شایستگی را دارد تا برای مخاطبان بین المللی به نمایش گذاشته شود، البته ممکن است که ذهنیت مخاطبان را درمورد فیلم درام ایرانی تحت تاثیر قرار بدهد.

بازیگران: نوید محمد زاده، فرهاد اصلانی، هامون سیدی، نازنین بیاتی

فیلم سینمایی شنای پروانه

شنای-پروانه

زمانی که یک مستند ساز حرفه ای و شناخته شده به عرصه فیلم سازی وارد شود، قاعدتا نباید انتظار کمتری از آن نسبت به این فیلم داشت. کارگردان این فیلم محمد کارت خیلی خوب توانست در اولین تجربه خودش، نظر و بازخورد مثبت مخاطبان را دریافت کند و در 15 رشته جشنواره فیلم فجر نامزد شود و در 6 رشته هم جایزه را برنده شود.
داستان فیلم شنای پروانه درمورد زن جوانی می باشد که می فهمد تصاویری از شنای او در استخر، در فضای مجازی منتشر شده است و می داند اگر این خبر به گوش شوهر گنده لاتش هاشم برسد، کارهای دیوانه ای کننده ای را انجام می دهد. طناز طباطبایی با اینکه فقط در دقیقه های اول فیلم بازی کرده، اما در همان دقایق کم بخاطر نقش آفرینی فوق العاده اش توانست جایزه ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کند.

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، مه لقا باقری، مهدی حسینی نیا، ایمان صفا

مطالب بیشتر: معرفی بهترین فیلم های درام خارجی

فیلم سینمایی علفزار

علفزار

داستان فیلم سینمایی دیدنی علفزار درباره ی چند پرونده واقعی می باشد، که کاظم دانشی نویسنده و کارگردان این فیلم توانسته به خوبی آنها را به نمایش گذارد. فیلم علفزار توانست در چهلمین جشنواره فیلم فجر 4 جایزه برای بهترین تدوین، بهترین بازیگرنقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه و بهترین صداگذاری را برنده شود.
بازیگران: پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا